20 maart 2019

Naar een andere aanpak

Wie zijn schoolgebouwen wil verduurzamen, moet voorbij het fysieke gebouw kijken! Tijdens de looptijd van de Green Deal Scholen is dit vaker ter sprake gekomen. De Rotterdamse filosoof Henk Oosterling besprak een andere aanpak met Platform 31.

Duurzaamheid moet niet langer worden gezien worden als een geïsoleerde (technische) actie. De transitie naar een duurzame leeromgeving vraagt om een borging in beleid en het jaarplan van een school. Dit zodat er draagvlak kan gaan ontstaan, energie kan gaan stromen en geld beschikbaar kan komen voor de nodige aanpassingen in bestaande processen. Door het schoolgebouw te gaan zien als belangrijk (sociaal) knooppunt in de wijk gaat hier een enorme potentie vanuit om echte stappen te gaan zetten.

Oosterling gaat in het artikel op de sloomheid van ‘het systeem’  en de noodzaak tot aanjagers, dragers en inclusief circulair denken in processen. Daarvoor moeten wij durven de tijd van lineair projectmanagement los te laten. 

Lees het hele artikel zoals dat vanuit Platform31 is opgesteld vanuit het Innovatieprogramma Aardgasvrije en Frisse scholen.